domenica 30 marzo 2014

OLASZ KOLOMBA HÚSVÉTRA/ Ricetta della colomba(in ungherese)

 Az olasz Kolomba alakja nem ez, hanem egy kereszt forma, vagy méginkább a pűnkösdi galamb stilizált formája. Néha lehet kapni tipikus formát, vastagabb sütőpapirból, de ez még Olaszban sem biztos, én nem mindig találtam ilyen formát, inkább magam készitem el.
De hát a férjem igazi galambot akart oldalnézettből,  én sütőpapirpol el is készitettem a formát, abban sütöttem ki de végül tyuk lett belőle, vagy kotló. Sebaj a piros tojást odaraktam a feneke alá mintha ép most tojta volna. De igazán inkább a finomságáért szeretném megosztani ezt a receptet most igy húsvét előt egy hétel. Mert tényleg nagyon finom. E
bből a mennyiségből nem csak a Colombát hanem diós, kakós kalácsot is készitettem. Valószinüleg a harmada is elég egy Galamb-hoz. 
Azt kell még tudni hogy a finom kelt tészták titka a többszörörs kelesztés



Hozzávalók:
5 narancs (héja)-elmaradhat de kár
3 citrom (héja)- elmaradhat de kár, ajánlom leggalább egy citrom héját bele tenni


Az első kelesztéshez:


25 g. sörélesztő
250 g cukor
 6 tojássárgája
2 deci tej
125 g olvasztott vaj
500 g liszt


A hozzávalókat két órávval előte szobahőmérsegleten hagyom. Megreszelem 5 narancs és három citrom héját.

Felébresztem az élesztőt kevés cukorral, lisztel  és tejjel. Jól elkeverem a tojássárgákat a cukrorral. Minden hozzávalót jól összekavarunk. A lassu tüzön megolvasztott vajat a legvégén adjuk hozzá. Félórát dagasztjuk míg lenem vállik kezünkről és az edény faláról.

8-10 órát (esetleg északára ha ugy időzitetük) pihenni haggyuk.


Második kelesztés:

Hozzávalók:
250 g cukor
2 ek méz
1 pohar víz vagy tej
6 tojássárgája
 csipetnyi só
rumesenc, vaniliaesenc
300 g liszt
125 g vaj

Hozzáadjuk a megkelt tésztához a mézet, ez inditja be a további kelesztést. Jól elkeverjük a tojassárgáját a cukorral, majd hozzáadjuk a narancs es citrom héjakat, az aromákat s a pohár vizet vagy tejet s végül az egészet osszedolgozzuk az első megkelt tésztávval. Mikor már homogén a massza hozzáadjuk a lisztet, a sót s ujból jól eldolgozzuk, majd a legvégén adjuk hozzá a megolvasztott vajat s legalább 15 percig dagasszuk.


3 órát pihenni haggyuk, majd elkészitjük sütőpapirból a Galamb formát, vagy ha már meg van, megtölltjük háromnegyedig a tésztavval. A tobbi tésztabból lehet fonott vagy más kalacsot késziteni, én ugy csináltam.

3-4 órát pihenni haggyuk amíg a massza a forma tetejére nem ér. Akkor előmelegitjük a sütőt majd 160 fokon 45 percig sütjük a tésztát.

Akkor egy tojásfehérjét összekeverünk porcukorral meg diovval vagy mandulávval. Nekem diom volt több s majd mandulávval raktam ki a szárnyát amikor lattam hogy kis tyúk lett galamb hellyett.
Visszatesszük a sütőbe még 15 percre.

PS: in italiano è qua la stessa ricetta
 

Nessun commento:

Posta un commento